whisky press

 

 

Passie voor whisky en kunst

Dat een passie voor whisky heel veelzijdig kan zijn is voor de meeste liefhebbers geen verrassing. Het is te combineren met lezen, reizen, koken, het bezoeken van festiviteiten, organiseren van of deelnemen aan nosings & tastings en ga zo maar door. Wat in dit rijtje niet mag ontbreken is kunst. Wanneer je als kunstenaar een voorliefde hebt voor de vele facetten van het mooie Schotse landschap en gepassioneerd raakt door de typisch Schotse drank met zijn typerende distilleerderijen, kan dit resulteren in schitterende whiskykunst. We laten drie kunstenaars aan het woord over hoe ze ertoe zijn gekomen de liefde voor kunst en whisky te combineren.

Tekst: Raymond Kats

Hans Dillesse
Geboren 1954 te Maastricht, Nederland

Als beeldend kunstenaar had Hans Dillesse zich gespecialiseerd in het portret. Aangetrokken door de schoonheid van de natuur werd zijn gezichtsveld verbreed en heeft Hans zich toegelegd op het vastleggen van landschappen, het liefst waarin de natuur de natuur is, waar de invloed van de mens niet zichtbaar is. Geboeid door landschappen zoals die in Ierland en Schotland te vinden zijn, en de gewaardeerde karakteristieken van een goed glas whisky, heeft Hans zijn schildersezel meegenomen op zijn reis naar Islay. Dat dit whiskyeiland als eerste aangedaan werd was geen toeval. Het waren met name de zwaar getrufde malts die in de smaak vielen. Op zoek naar het geheim hoe dit goddelijke vocht gemaakt wordt, worden verschillende distilleerderijen aangedaan. Hier ontdekt de kunstenaar dat de typische vormen van de distilleerderijen, met hun pagodevormige schoorstenen, en de fascinerende koperen stookketels een bron van inspiratie vormen. En zo is het voor Hans Dillesse een heel logische zaak geworden om whisky en kunst te combineren.

In 2003 begint het verhaal te lopen. De reis verliep via Edinburgh, door Rob Roy’s Land, door naar Islay. Op de vraag welke distilleerderij het eerst geschilderd werd komt een twijfelend antwoord. ‘Ik weet het niet precies meer, Ardbeg of Laphroaig. Ik denk de eerste. Ja, Ardbeg was de eerste!’ De reis vervolgde via Port Ellen naar Kintyre waar Springbank werd vastgelegd. Via de westkust naar het noorden, en daarna naar de Speyside om ook Speyburn aan te doen. Vervolgens via Pitlochry terug naar Newcastle, maar niet voordat ook Dalwhinnie op het doek is vastgelegd.

Bij deze ene reis is het niet gebleven. Eens aangetrokken door de geturfde Islay whisky’s, hebben enkele mooie Highland- en Speyside-whisky’s toch de voorkeur gekregen. ‘Ik ben al jaren erg gecharmeerd van Longmorn en Benriach.’ Dit gaf voldoende motivatie om ook distilleerderijen als Mortlach, Benriach, Cardhu en Parkmore als onderwerp van zijn kunst te maken.

Het werk van Hans is ook gebruikt om whiskylabels te sieren. Recent heeft The Whisky Agency, een Duitse onafhankelijke bottelaar, een serie van zeven flessen uitgebracht die zijn verfraaid met werken van zijn hand. Speciaal voor het boek The legend of Laphroaig, geschreven door Hans Offringa en Marcel van Gils, heeft Hans Dillesse enkele schitterende illustraties verzorgd. Het idee leeft om een kalender uit te brengen met zijn whiskywerken.

Het is duidelijk dat we met iemand te maken hebben met een grote fascinatie voor vakmanschap. ‘Ik hoop dat de waardering voor het vakmanschap voor het whisky maken en het vakmanschap van de kunstenaar elkaar ontmoeten in mijn whiskywerk.’ Om dit te bereiken worden verschillende technieken gebruikt zoals olieverf, aquarel, pastel, diverse tekentechnieken en gouache. Bij deze laatste techniek wordt waterverf met dekkend wit vermengd waardoor de ondergrond niet meer zichtbaar is, dit in tegenstelling tot een aquarel. Ook worden combinaties van technieken toegepast. ‘De laatste jaren werk ik ook veel met bister, een mooie warme bruine inkt, die ik zelf maak van de aangekoekte resten die er achterblijven in de rookkast van mijn slager. Mijn atelier ruikt dan naar rookworst en ouderwets gerookte hammen…’ Ook de houtsnede is een techniek die Hans graag mag gebruiken.

WHISKY passion. 35

   
< back  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
< back